Šią savaitę finišavo beveik du mėnesius vykęs tarptautinis verslo pre-akceleratorius „Evolut 4.0“, kurį organizavo Kauno mokslo ir technologijų parkas. Iš viso programoje savo startuolius sustiprino dvylika komandų iš Lietuvos, Lenkijos ir Serbijos, o juos devyniose sesijose konsultavo ilgametę patirtį versle turintys ekspertai. Paskutinę programos dieną visi startuoliai turėjo galimybę išgirsti grįžtamąjį ryšį apie savo verslo pristatymus iš pasaulinio lygio investuotojų – jų virtualiame „Demo day“ renginyje dalyvavo net devyni.
Pasigenda Baltijos startuolių drąsos žengti į tolimesnes rinkas
Baigiamajame programos renginyje kaip idėjų vertinimo komisijos narė dalyvavusi Baltijos Amerikos prekybos rūmų bendraįkūrėja Inga Klimašauskienė atskleidžia, kad, vertinant bendrą Baltijos šalių startuolių ekosistemą, dažnai pasigenda platesnio startuolių savęs matymo globalioje rinkoje.
„Kiek tekę bendrauti su startuoliais iš Lietuvos, Latvijos ir Estijos, dauguma savo idėjas geriausiu atveju kreipia į kelias Europos šalis. Ir, tik čia įsitvirtinę, galbūt galvotų apie JAV ar Azijos rinkas. Tačiau inovatyvios startuolių idėjos paprastai neturi geografinių ribų ir jas jau šiandien galima įgyvendinti labai globaliai. Tad norėtųsi, kad pabaltijiečiai turėtų daugiau drąsos, ambicijų ir nebijotų iškart žengti į tarptautines rinkas“, – įžvalgomis dalijasi „Demo day“ komisijos narė. Taip pat ji pastebi, kad verslo idėjų pristatymo metu inovatoriai dažnai neparodo investicijų grąžos ir tai gali būti priežastis, stabdanti spartesnį investicijų pritraukimą.
Visgi, I.Klimašauskienė atkreipia dėmesį į tai, kad „Evolut 4.0“ programos baigiamajame renginyje buvo pristatyti išties labai perspektyvūs ir įdomūs startuoliai, tokie kaip daiktų interneto pagalba valdoma nuotolinė sistema bičių ūkio priežiūrai „Beehold“ ir elektromobilių įkrovimo stotelių kūrėjai „CHRG Network“. Pastarasis jų pelnė Niujorke įsteigtų Baltijos Amerikos prekybos rūmų ir jų su partneriais vykdomos programos „BAJ Accelerator" įsteigtą prizą – virtualų kelialapį į Silicio slėnio banko (ang. Silicon Valley Bank) remiamą Amerikos akceleratorių „BAJ Accelerator“. Jame atrinkti startuoliai turės galimybę savo idėjas pristatyti pasaulinių įmonių bei organizacijų, tokių kaip „JP Morgan“, „City Bank“, „NASA“, „Google“ atstovams bei geidžiamiausiems Amerikos investuotojams.
Pasak I. Klimašauskienės, kvietimą laimėjo šis startuolis dėl savo idėjos, skatinančios visą pasaulį globaliai pereiti prie žaliosios energijos. Taip pat kvietimas buvo įteiktas ir atsižvelgiant į Amerikoje Prezidento Džo Baideno planuojamas skirti rekordines 2.25 trilijonų dolerių investicijas infrastruktūrai. Viena iš sričių – inovatyvūs energetikos sprendimai.
Pasiūlė aukšto potencialo sprendimą besiformuojančiai rinkai
Devyniose virtualiose programos sesijose dalyvavęs „CHRG Network“ bendraįkūrėjas Rokas Danusevičius atskleidė, kad tai jau ne pirmas verslo pre-akceleratorius, kuriame dalyvavo komanda. Tačiau, anot jo, naujas žvilgsnis į jau tris metus vystomą startuolį ir individualios mentorių konsultacijos padėjo jį dar labiau patobulinti.
„Mūsų didžiausias iššūkis yra toks, kad veikiame dar nesusiformavusioje rinkoje. Lietuvoje rieda mažiau nei trys tūkstančiai elektromobilių. Didžioji dalis vairuotojų kraunasi elektromobilius namie, todėl mūsų IT sprendimas kolkas vairuotojams nėra būtinas. T.y. „įšokome“ anksti, bandome anksti išsikovoti vietą Lietuvoje, o taip pat ieškome kelių kaip patekti į kitas rinkas, kuriose yra daugiau elektromobilių keliuose. Ekspertų pagalba tokiose programose padeda greičiau rasti reikalingus atsakymus nei tai darytume savarankiškai“, – pastebi programos dalyvis.
Jam pritaria ir programoje muitų informacijos duomenų sistemos startuolio „CC Learning“ bendraįkūrėja Enrika Naujokė. Pasak jos, verslo vystymo, marketingo, finansų valdymo ir kitos sesijos bei mentorių individualus dėmesys padėjo išsigryninti tolesnius verslo vystymo žingsnius.
„Naudingiausia buvo tai, kad mentoriai padėjo rasti individualius sprendimus, o ne tik dėstė teorinę medžiagą. Vienas naudingiausių patarimų buvo, kaip patekti į užsienio rinkas – naudojantis savo partnerystėmis. Šį planą jau sėkmingai įgyvendiname, dirbdami su Jungtinės Karalystės rinka“, – pasakoja „CC Learning“ bendraįkūrėja. Ji taip pat atskleidžia, kad iki šiol bendravimui su investuotojais komanda nesirengė ir tai buvo visiškai nauja patirtis. Atsižvelgdama į investuotojų komentarus, artimiausiu metu ji planuoja rengti maksimaliai efektyvią strategiją, kaip daug greičiau patekti į užsienio rinkas.
Tarp jau antrus metus Kauno mokslo ir technologijų parko vystomos programos „Evolut 4.0“ alumni startuolių jau yra ir tokių, kuriems sėkmingai pavyko pritraukti investicijas. Šiemet pagal ES investicijų priemonę „Inostartas“ „Ligence“ komanda, plėtojanti automatizuotą širdies ultragarsinės diagnostikos sprendimą, gavo 395 000 Eur finansavimą, o meistrų iškvietimo platformos „Getfix“ įkūrėjai pritraukė 100 000 Eur investicijas iš verslo angelų tinklo.