Lietuvos startuolių ekosistemoje vis dažniau girdime apie naujų verslo akceleravimo programų atsiradimą – jos padeda startuoliams per trumpą laikotarpį (3-6 mėn.) subrandinti verslą ir pasiruošti investavimo fazei. Pirmieji ir vieni iš garsiausių startuolių akceleravimo pradininkų užsienyje, tokie kaip „Y combinator“ , „Techstars“, „The Alchemist Accelerator“, kuriuose stažavosi ir lietuviai, sukėlė panašių programų atsiradimo bumą visame pasaulyje. Remiantis Tarptautinės verslo inovacijų asociacijos duomenimis, verslo akceleratorių šiandien skaičiuojama per 7000. Išanalizavęs akceleratorių programas bei pasaulyje pripažintus verslo aktyvinimo modelius, Kauno mokslo ir technologijų parkas sukūrė ir pradėjo vykdyti naują verslo akceleravimo programą „Evolut 4.0“.
Verslo akceleravimo programos padeda ankstyvosios stadijos startuoliams (angl. early stage) ugdyti verslo vystymo įgūdžius praktinių mokymų, mentorystės, individualių konsultacijų dėka. Pasitelkus įvairių sričių profesionalus, perspektyviausi startuoliai per keletą mėnesių tampa greitai besivystančiomis įmonėmis ir yra pasirengę pritraukti investicijas. Daugiau nei 90 proc. veikiančių verslo vystymo programų ar akceleratorių yra pelno nesiekiančios ir orientuotos į šalies startuolių ekonomikos plėtrą, likę – privatūs.
Atrenkami motyvuoti startuoliai
Kauno mokslo ir technologijų parko inovacijų ekspertai, kurdami verslo akceleravimo programą „Evolut 4.0“, nemažą dėmesį skyrė supažindinti komandas su rizikos kapitalo fondais, verslo mentoriais. Į programą buvo atrinktos motyvuotos, naujovėms atviros ir į inovacijas orientuotos komandos. „Praktika parodė, kad startuolio sėkmę lemia ne tik unikali technologija, bet ir komandos narių motyvacija mokytis. Net ir iš pirmo žvilgsnio paprasta idėja, ją pritaikius vartotojų lūkesčiams išpildyti ir išgryninus produkto vertę, gali sukurti puikiai veikiantį verslą“, – sako Kauno mokslo ir technologijų parko „Evolut 4.0“ akceleravimo programos koordinatorius Paulius Nezabitauskas.
Programos dalyvių praktiniai mokymai vyko kas savaitę, nagrinėjant vis kitus verslo aspektus – nuo produkto vertės pasiūlymo iki ėjimo į rinką finansinės strategijos. Perspektyvias, produktą rinkoje jau bandančias komandas konsultavo ir į „InoSpurto“ projektą įsitraukę verslo konsultantai, dirbantys tiek su didžiaisiais Lietuvos verslais, tiek su universitetų tyrėjais, žengiančiais pirmuosius žingsnius komercializuojant išradimus. „Į programos lektorių komandą pakvietėme žinomus ir vertinamus inovacijų ekosistemos ekspertus. Lektoriai padėjo ištobulinti kiekvienos komandos vystomo produkto mažiausios vertės pasiūlymą, pasitelkus pasaulyje plačiai taikomos „NABC“, verslo modelio drobės, Design thinking ir kitas metodikas“, – pastebi P. Nezabitauskas.
Padeda išgryninti verslo sprendimą
Apjungti pasaulyje vertinamas metodologijas į nuoseklią, komandoms naudą suteikiančią programą, paskatino tendencija išgryninti kuriamo produkto vertę klientui. „Tą pabrėžė ir prieš metus apsilankęs buvęs „SRI International“ kompanijos vadovas, puikiai žinomas kaip HDTV, „Siri“ ir kitų technologijų iniciatorius, teigęs, jog vertei sukurti reikia laiko ir kantraus darbo su komandomis. Svarbu užčiuopti kliento „skausmą“, nes ten ir yra problema, kurią išsprendus sukuriama nauja vertė. Tad sudėliojome metodus taip, kad lektoriai kartu su kuruojamomis komandomis nueitų visą mažiausios vertės produkto pasiūlymo sukūrimo kelią ir gautų maksimalią naudą“, – sako P. Nezabitauskas. Pernai Tarptautinė mokslo ir technologijų parkų asociacija (IASP) verslo akceleravimo programą „Evolut 4.0“ įvertino geriausiu sprendimu verslui.
Akceleravimo programoje dalyvavusių komandų nariai mokymų ciklo pabaigoje išsiaiškino savo kliento profilį, rinką, kurioje jie veiks bei pagrindinius konkurentus. „Visos programos tikslas – užduoti teisingus klausimus, nukreipti tinkama linkme, duoti impulsą veikimui. Komandos pradinėse stadijose turi ne sėdėti analizuodamos dokumentus, bet eiti ir susitikti su vartotojais, klausti, ko jiems reikia, net jei kuriamas produktas skirtas B2B rinkai. Išsiaiškinus kas netinka, galima pakeisti produkto vystymo modelį ir surasti atitikimą rinkai – vadinamąjį product-market fit. „Evolut 4.0“ programa padeda išsigryninti būtent tai“, – pastebi rizikos kapitalo investuotojų atstovas Dmitrij Sosunov.
Mokymų ciklo baigiamajame renginyje komandos pristatė savo produktus rizikos kapitalo investuotojams ir patyrusiems verslo vystytojams: Lietuvoje veikiančių akceleratorių, klasterių asociacijos, startuolių bendruomenių atstovų komisijai. „Investuotojai ieško funkcionuojančių komandų, kuriose žmonės startuoliui aukotų bent 12-14 val. per parą, ir atsitrauktų nuo savo pagrindinių verslų, iš kurių paprastai išgyvena. Kai visą save skiri startuoliui, produktą įmanoma sukurti per keletą mėnesių, nereikia laukti metų, kol jį pasitikrinsi rinkoje“, – sako Lietuvos klasterių asociacijos vykdantysis direktorius Marius Pareščius.
Būtinos profesionalų įžvalgos
Savo verslą tobulinti pasiryžę startuoliai iš pradžių įveikė idėjų ir komandos pasirengimo atranką į akceleravimo programą. Iš 9 atrinktų startuolių susitikime su investuotojais savo kuriamus produktus pristatė septyni didžiausią pažangą padarę verslai. Pasak vieno iš finalininkų, vertikalų ūkininkavimo sprendimą sukūrusių atstovų, jaunam verslui būtinos profesionalų įžvalgos – jos ne tik padeda tinkama linkme pakreipti tolimesnę produkto patekimo į rinką eigą, bet ir apsaugo nuo laiką ir lėšas eikvojančių nesklandumų.
Paprastai savo verslą neseniai pradėję startuoliai pradiniuose produkto kūrimo etapuose, dar prieš kreipdamiesi pagalbos į investuotojus ir pretenduodami į kitas finansavimo priemones, neturi savo komandose verslo vystymo profesionalų. Todėl galimybė gauti patarimų iš programos mokymus vedusių verslo vystymo ekspertų, taip pat „InoSpurto“ projekto konsultantų, pasak startuolio kūrėjų, yra didelis privalumas.
Programoje dalyvavusios komandos papildomomis verslo konsultacijomis pasinaudojo dėka Inovacijų konsultacinės ir paramos paslaugų verslui („InoSpurtas“, Nr. 1.2.1-LVPA-V-842) iniciatyvos. Ja siekiama didinti įmonių inovatyvumą ir skatinti jas aktyviau plėtoti MTEPI veiklas, teikiant inovacijų konsultacines ir inovacijų paramos paslaugas įmonėms.