Vieno sėkmingiausio Lietuvos mobiliųjų aplikacijų startuolio „GetJar“ ir „Google“ milžinės autonominių automobilių kompanijoje „Waymo“ dirbęs ir susipažinęs su Silicio slėnio kūrėjais lietuvis padės vystyti verslą Kauno startuoliams. Romanas Zontovičius tapo Kauno mokslo ir technologijų parko (Kauno MTP) Inovacijų ir plėtros departamento vadovu. Inovacijų ekspertas padės startuoliams pasiekti pasaulines rinkas bei tarptautinius verslo akceleratorius.
Startuolių potencialas – galimybė „laužyti“ normas
Kaunietis įsitikinęs, kad kiekvienas regionas turi savo privalumų, todėl nebijodami būti originalūs startuoliai suranda savo kelią į sėkmę. Tai, kad lietuvių idėjos yra konkurencingos, įrodo faktas, kad bene garsiausioje pasaulyje akseleravimo programoje „Y Combinator“ jau turime pirmąjį lietuvišką startuolį „Turing College“.
„Didžiausias startuolių privalumas yra tai, kad juose sprendimų priėmimas vyksta labai greitai, leidžiama „laužyti“ nusistovėjusias normas ir tai sudaro sąlygas aplenkti industrijos „milžinus“. Iš Silicio slėnio startuolių ypač galėtume pasimokyti drąsos. Juk Silicio slėnis, turbūt, yra vienintelė vieta, kuri nesistengia nieko kopijuoti“, – sako R. Zontovičius.
Prie Kauno mokslo ir technologijų parko komandos prisijungęs 10 metų įvairiose Silicio slėnio IT kompanijose dirbęs R. Zontovičius padėjo tiek vos užgimstantiems startuoliams, tiek ir didelėms korporacijoms praplėsti savo auditoriją mobiliųjų programėlių rinkoje. „Dabar sunku tuo patikėti, bet pačioje pradžioje „Google“, „Android“ platformos kūrėjai, pasirinko būtent „GetJar“ parduotuvę savo programėlių platinimui. Mano žiniomis, buvome vienintele platforma pasaulyje iš kurios legaliai buvo galima parsisiųsti „Google Maps“ ir „Google Search“ aplikacijas, neįtraukiant, žinoma, pačios „Google“ parduotuvės“, – prisimena R. Zontovičius.
Lietuvių startuolis platino ne tik šios technologijų milžinės programėles, bei pritraukė „Facebook“, „Amazon“, „eBay“, „Skype“, „Opera Browser“, „Angry Birds“ programų kūrėjų reklamą. Kauno MTP Inovacijų ir plėtros departamento vadovas įsitikinęs, kad nuolatinis bendravimas su šiomis gigantėmis suteikė neįkainojamos, iki šiol praverčiančios patirties: „Manau, svarbiausia pamoka būtų nebijoti pasakyti „nežinau, pabandykime štai taip“, o pabandžius padaryti išvadas ir pabandyti dar kitaip. Ateitis nėra sukuriama tiesiog popieriuje, dažnai tiesiog reikia pasiraitoti rankoves ir patikrinti, kas veikia, o kas ne“, – teigia R. Zontovičius.
Dirbtinis intelektas mokosi spręsti saugesnės ateities klausimus
Inovacijų ekspertas įsitikinęs, jog dirbtinio intelekto algoritmų kūrėjai siekia pasaulį paversti dar draugiškesne ir tvaresne aplinka. Iš startuolių projektų gimę autonominiai automobiliai – puikūs „mokiniai“, netolimoje ateityje algoritmams užleisiantys vairuotojo vaidmenį. R. Zontovičius, dirbęs vyriausiuoju saugos instruktoriumi, mokė „Google“ korporacijai priklausančios kompanijos saugos vairuotojus San Fransisko gatvėse valdyti būtent tokias, autonomines, transporto priemones. Saugos vairuotojai kelionių metu prižiūrėdavo šiuos automobilius ir realiu laiku, realiose eismo situacijoje rinko duomenis programinei įrangai tobulinti.
„Kalifornijos valstijoje per 60 kompanijų turi leidimus testuoti tokias transporto priemones. Visa tai prisideda prie vadinamojo 5 lygio autonominių automobilių kūrimo – tokių, kurie perimtų ir pakeistų vairuotojus-žmones. Juk 2-3 lygio autonominio valdymo transporto priemones galima įsigyti ir šiandien, automobiliai jau reaguoja į priešais esančias kliūtis, mokas parkuotis patys ir seka kelio ženklus“, – pastebi R. Zontovičius.
Svarstančius, ar algoritmai pasirengę priimti sudėtingus moralinius ir etinius klausimus, ekspertas pabrėžia, kad autonominiams automobiliams šiuo metu rūpi pėsčiųjų ūgis ir pagal tai parenkamos judėjimo strategijos. Aplinką stebintys davikliai, vaizdo kameros sieja žemo ūgio žmones su vaikais – mažiau nenuspėjamais ir didesnio saugumo reikalaujančiais eismo dalyviais. Programuotojai siekia sukurti tokią veiksmų logikos grandinę, kuri maksimaliai užtikrintų saugumą visiems eismo dalyviams: pėstiesiems, keleiviams, aplinkai.