Kauno mokslo ir technologijų parko verslo akceleravimo programoje „Evolut 4.0“ dalyvavusi, siuvinėjimo tekstilėje technologiją pasitelkiant programinę įrangą vystanti „Snaudės“ įkūrėja dalijasi verslo vystymo patirtimi. Viena „Facebook“ paskyroje pasidalinta nuotrauka „atėmė“ sau pačiai pasisiūtą kuprinę, bet davė pradžią verslui.
Nuo siuvimo staklių iki studijuojančios mamos
Siuvimo technologės kelią tuometinėje Vilniaus aukštesniojoje lengvosios pramonės mokykloje pasirinkusi J. Dargienė išlaikė šią kryptį iki šiol. Po vedybų Kaune įsikūrusiai moteriai pokyčių netrūko – vaikų ketveriukės auginimas ir šešeri metai iškritus iš darbo rinkos paskatino atnaujinti žinias ir pradėti studijas Kauno technologijos universitete.
„Kai vyriausieji dvyniai išsiruošė į mokyklą, o mažajai sukako treji, kilo mintis studijuoti siuvimo inžineriją universitete. Mano amžiaus mamoms tai buvo itin nepopuliaru – juk buvau dešimčia metų vyresnė už savo bakalauro studijų bendrakursius. Tokiu atveju mamos paprastai rinkdavosi studijuoti neakivaizdžiai, tačiau man pasirodė patogiau išleisti vaikus į mokyklą ir darželį, o pačiai mokytis dienos metu“, – prisimena dr. J. Dargienė.
Studijos į kasdienybę įvedė griežtą discipliną ir kaip juokauja pati kūrėja, išmokė į namų darbus kibti jau nuo pat rugsėjo. „Buvau iš tų, kurie darbų neatideda paskutiniai nakčiai – augindama keturis vaikus puikiai žinojau, kad mažieji gali susirgti, tekti vykti į ligoninę ar spręsti kitus šeimyninius rūpesčius“, – sako kaunietė.
Darbas universitete įkvėpė pokyčiams
Dėstytojų paskatinta moteris tęsė magistro studijas, o galimybė analizuoti tekstilės struktūrą, atlikti novatoriškus tyrimus masino tęsti doktorantūros studijas. Jas baigus daktaro laipsnį įgijusiai mados technologei atsivėrė kelias dirbti naujoje Vytauto Didžiojo universiteto rengiamoje Mados dizaino programoje ir keturių vaikų mama priėmė šį iššūkį.
„Programa man padėjo suprasti, kad teorinio bagažo jau pakanka ir vis labiau ima žavėti kūrybinis laukas. Mados dizaino studijų programą VDU įsigijo pagal frančizę iš vieno Didžiosios Britanijos universiteto. Tai buvo praktiniais žingsniais paremta programa. Ne tik dėsčiau savo savo dalį apie technologinius aprangos gamybos procesus, bet ir kaip kempinė gėriau visą papildomą aprangos dizainerių teikiamą informaciją apie dizaino kūrimo procesus“, – prisimena dr. J. Dargienė.
Studentams padėjusi įgyvendinti kūrybines idėjas, kaunietė po poros dėstymo metų susidūrė su netikėtai užklupusiu suvokimu, kad bręsta pokyčiai. „Vieną akimirką auditorijoje akimirką supratau, kad gyventi kitų kūryba – ne man. Norisi kurti ir pačiai. Taip sutapo, kad tuo metu planavome šeimos atostogų kelionę į Kroatiją. Ieškojau patogios kuprinės, todėl nusprendžiau ją pasigaminti ir taip būtent ji tapo mano kelionės į verslo pasaulį pradžia“, – apie savo gaminių kūrimą kalba tekstilės technologė.
Lūžio taškas – įrašas socialiniuose tinkluose
Paskatinta aplinkinių savo pirmąjį kūrinį kaunietė nufotografavo uždėjusi ant manekeno pečių. Šią nuotrauką paskelbus „Facebook“ socialiniame tinkle draugų reakcija nustebino. Patiktukais ir komentarais paskatinę socialinio tinklo nariai pakeitė įvykių scenarijų – sau siūta kuprinė buvo parduota pirmajai klientei, o vėliau sekė kiti papildomi užsakymai. „Snaude“ pavadintam prekės ženklui logotipą sukūrė grafikos dizainą studijavęs sūnus, į pūkų karūną sutalpindamas tiek dygsnius, siūles, tiek mamos norą pažinti kūrybos pasaulį.
Socialinių tinklų bei asmeninių rekomendacijų pagalba užsakymų skaičius vis augo – gaminus įsigijusios klientės imdavo šiuos rekomenduoti draugėms. Kaunietė ėmėsi siūti ne tik tekstilines kuprines, bet ir kitus odos aksesuarus. Iš pradžių kaunietė išleido dvi gaminių linijas: vieną dekoruotą vabzdžiais, o kitą – gamtos motyvais, augalais.
„Matyt, pasąmoningai klientams skleidžiau žinutę, kad mano pagalba jie gali įgyvendinti savo idėjas, kartu su kuprine nešiotis ir dalelę originalumo. Dėl to nemažai kreipiasi prašydami pavaizduoti jų norimus gamtos motyvus. Man patinka bendrauti su klientu, turėti asmeninį ryšį. Tai tarsi abipusė kūrybos kelionė. Simetriški, išdidinti gamtos harmoniją perteikiantys vabaliukai atspindi dėmesį detalėms – tai jau Alma Mater padarinys. Norisi parodyti paprastai plika akimi nematomą pusę – juk tik išdidinę vaizdą pastebime, koks gražus yra mikro pasaulis“, – teigia dr. J. Dargienė.
Nesustoti skatina rezultato troškimas
Beje, noras prisidėti prie šeimos pajamų, buvo dar viena vara, skatinusi nesustoti. „Visą gyvenimą nenorėjau eiti lengvesniu keliu. Keturi vaikai – nepopuliaru. Dieninės studijos, doktorantūra – taip pat nepopuliaru. Visa tai įvyko nuosekliai, be frustracijos. Tuo gyvenimas kaip kelionė mane žavi. Jaučiu, kad pradėjusi pati kurti galanterijos gaminius tiesiog negaliu to nedaryti“, – pasakoja mados technologė. Rezultato siekis – geriausia kūrėjos motyvacija. Matyti po darbo dienos į lentynas nugulančius odos ir tekstilės dirbinius ir atpažinti jos rankų darbo galanterija nešinus praeivius atperka prie siuvimo mašinų praleidžiamą laiką.
Kaunietės atžalos jau suaugę, pamažu kuria savo asmeninius gyvenimus, todėl versle labiausiai palaiko vyras. Ji pati vis dar derina dėstytojos darbą Kauno kolegijoje ir Vytauto Didžiojo universitete. „Yra toks posakis, jei moterys žinotų, kaip sunku vaikus auginti, niekada to nesiryžtų. Bet, kažkur įkritęs, išmoksti būti, ten, kur atsidūrei. Man labai padėjo kadaise duotas patarimas išdrįsti pasidalinti kūryba socialiniuose tinkluose. Iš to gimė ‚Snaudė‘“, – sako dr. J. Dargienė. Svarstydama, kas galėtų padėti kitoms moterims paversti mėgstamą veiklą darbu, kaunietė pastebi, kad kartais sprendimas subręsta pats, tik tam prireikia laiko ir ryžto palikti ramybe viliojančią komforto zoną.
Kas išprovokuoja verslumo geną – aplinkybės, asmeninės savybės ar aplinkos palaikymas? Kauno mokslo ir technologijų parkas kartu su tarptautine moterų verslumą skatinančia iniciatyva „BizMiz“ pristato kūrėjų bendruomenėje veikiančias moteris, išdrįsusias savo pomėgį paversti verslu. Skirtingos istorijos ir patirtys – kaip ryžtas ir darbas įkvėpė siekti daugiau ir kodėl tai skatina siekti didesnių tikslų – pasakoja Kaune savo verslo keliones pradėjusios kūrėjos.