Gruodžio 9 d. Tartu, Estijoje vyko verslo festivalis „sTARTUp Day 2016“. Daug dalyvių (vietoj planuotų 500 bilietų buvo parduota 2000), dar dažais kvepiančios naujos erdvės Tartu nacionaliniame muziejuje ir garsūs investuotojai bei sėkmės sulaukę startuoliai. Ką paliko susitikimai su jais?
Spotlight arena į dėmesio centrą ištraukė esmines Estijos ir visos Europos verslo tendencijas – stiprėjanti biotechnologijų rinka, išmaniųjų miestų projektai, kurie pritraukia progresyvių politikų simpatijas ir kosmoso technologijų laukas, tiesa, su proveržio dar tik laukiančiais europiečiais. Biotechnologijų ir išmaniosios medicinos sritims augti ir plėstis palanku dėl išliekančio susidomėjimo sveika gyvensena ir technologijų galimybėmis užkirsti kelią ateityje gresiančioms ligoms.
Vis dar nemaža dalis sveikatos apsaugai skirtų lėšų tenka, arba, kaip pastebi estų verslo angelas ir antrepreneris Indrek Tammeaid, tiesiog sunaikinama toms medicininėms paslaugoms, kurių būtų nereikėję, jei pacientas būtų domėjęsis savo sveikata ir eliminavęs galimas rizikas. Dėl to auga poreikis saugiai ir tinkamai disponuoti sveikatos duomenimis, investuoti į sveikatos planavimą (angl. health planning). Visa tai patikėjus išmaniesiems prietaisams atrodo realu ir kai kuriais aspektais jau praktikuojama.
Esminiai sėkmės faktoriai gyvybės mokslų bei medicinos startuoliams yra universalūs. Kaip akcentavo Olaf Gerber, vykdantysis „Bayer Baltic“ direktorius, jaunam verslui svarbu apsibrėžti savo identitetą. Investuotojai, ieškantys perspektyvių startuolių, išskiria tris pagrindines įmonių ir jų kūrėjų grupes – gyvenimo būdo, atlyginimą generuojančias ir antreprenerines (dažniausiai technologijų srities). Kūrybinių industrijų, Z kartos gyvenimo stiliumi kvėpuojančiai komandai aktualu išreikšti save, tačiau tai neleidžia investuotojams tikėtis itin greito proveržio.
Vis dėlto, būtent tokiems vadinamų lifestyler’ių startuoliams buvo skirta daug dėmesio. Neveltui – nemaža dalis verslo festivalio lankytojų – universitetų studentai ar neseniai studijas baigusieji – snapchat’e fiksavo klausomų pranešimų akimirkas ir rengė pasirodymus pitch’uose. Jų renginiams ir susitikimams skirta Starlight erdvė subūrė „Youtube“ – vlogeris ir keliautojas Christian LeBlanc, sporto – disko metikas olimpinis čempionas Gerd Kanter ir kitas žvaigždes.
Ankstyvųjų startuolių atrankoje perspektyviausiu projektu išrinktas „Deekit“. Startuolis sukūrė „Google docs“ analogą dizaineriams. Tai internetinė rašymo / piešimo lenta, gerokai palengvinanti vizualinės informacijos dalijimąsi, koregavimą ir kolaboravimąsi dirbant su bendrais projektais. Jos kūrėjai pabrėžia, kad dirbo su buvusiais „Skype“ vystytojais, o tai Estijoje svarbus startuolių kultūros aktyvintojas ir… siekiamybė. Žinoma, ne tik Estijoje.
Svečias iš Londono, technologijų įmonės „Masabi“ inovacijų direktorius, Ben Whitaker, pristatė savo įmonės sprendimą išmaniesiems viešojo transporto bilietams. Paklaustas, kaip, po galais, jam pavyko įtikinti Bostono miesto valdžią iš 500 kitų išmaniuosius bilietus siūlančių kompanijų išsirinkti būtent juos, nusišypsojo. Tuomet atsakė: „Pavyko todėl, kad buvome… kvaili. Mes daug ką darėme anksti, be ne pernelyg anksti. Būtent ta per ilgą laiką sukaupta patirtis leido įtikinti, kad esame pajėgūs pateikti kokybišką produktą.“
Visomis šiomis ir daugeliu kitų istorijų dalijęsis „sTARTUp Day 2016“ – pirmasis toks Tartu verslo festivalis, kurį organizavo Tartu universitetas, miesto savivaldybė ir startuolių bendruomenė. Festivalio dieną Tartu miestui skendint dulksnoje, estai juokavo, kad būtent toks oras ir skatina lindėti ten, kur jauku ir… kurti startuolius. Arba bent jau lankytis įkvepiančioje aplinkoje, kuri ragina pakartoti, o galbūt ir pralenkti „Skype“ sėkmę.